دفاع از صوفیه و توهینی دوباره به فقهای شیعه از سوی آقای صمدی آملی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
میانگین امتیار کاربران: / 12
ضعیفعالی 
آسیب شناسی عرفان - انحرافات

بسم الله الرحمن الرحیم

دفاع از صوفیه و توهینی دوباره به فقهای شیعه از سوی آقای صمدی آملی

در پی انتشار مطالب در رد فرقه تصوف و اثبات انحرافات ان توسط معصومین با استمداد از فقهای شیعه آقای صمدی آملی بدون پاسخ به روایات معصومین و فتوای فقها که کلامشان بر ما حجت است دست به توهین و گستاخی زد

 

متن سخنرانی آقای صمدی آملی که ذیل مطالب صوت هم به پیوست آمده به شرح ذیل میباشد:

دفاع شدید شیخ داود از صوفیه و توهین شدید اللحن او به

فقها و مراجع تقلید شیعه  و تهدید مخالفین صوفیه

فرمایشات پیش می آورند اخیراً باز بندگان خدا بی توجهی می کنند حرفهای عرفان را صوفی گری را باز مطرح کردند، عده ای بی توجه چیز می کنند از بعضی از مراجع استفتاء می کنند، آیا صوفی ها راهشان درست است آیا عارفان حرفشان درست است یا نیست و بعضی از مراجع هم متأسفانه بی توجهی می کنند و فرمایشاتی می فرمایند که از یکی از بندگان خدا شنیدم یعنی نوشته، استفتاء کردند جواب داده که مطلق تمام فرق صوفیه همه انحراف دارند، همه مثلا از دین منحرفند، آقا شما را چه کار به این حرفها، تو چهار تا احکام خودت را بگو بنویس آنجا بنشین استخراج کن، تو چه کار داری به این بندگان خدا، این ها برای خودشان شب دارند برای خودشان روز دارند، حالا ما که نمی خواهیم تمام گروه ها را تأیید کنیم یا نعوذبالله تخطئه کنیم، اما به چه حساب، خیلی ها این بندگان خدا هستند در گوشه و کنار سرشان را انداختند پایین نه مزاحم کشورند نه مزاحم نظام اند، نه مزاحم دین مردم هستند و یک گوشه ای نشسته اند و گناه نمی کنند غیبت نمیکنند دروغ نمی گویند بدگوئی نمی کنند پشت سر مردم دوز و کلک نیستند، ظاهر و باطنشان از هم دو تا نیست خودشان را می پایند حالا آن اندازه بنده ی خدا قوت ندارد که بتواند خود را نگه داشته باشد علاوه ی بر این بیاید اجتماع دست دیگران را هم بگیرد ندارد این همین اندازه هم فعلا هستش این است که خودش را نجات بده خلاف هم که نمی کند حالا یه گوشه ای نشسته به اذکاری مشغول است به قرآن مشغول است خیلی ها هستند از گوشه و کنار دیده ام بعضی ها پیش خود من آمده اند و حالاتشان و روش هایشان را بسیار  خوب، اتفاقا به شرع هم مقیدند به امور شرعیه به امور اخلاقی به امور اعتقادی و بیچاره ها به فکر خودشان افتاده اند دردشان گل کرده می خواهد به درد خودشان برسند شما چکار داری که بازی در می آری بازار را آشفته می کنی و کش و مکش بشود و بعد بگویند باز صوفیه کافرند عرفا کافرند، یه چهار تا جاهل نفر هم راه بیافتند بیایند بگویند این ها مرتدند و مرتد را باید کشت و باز فردا ترورها شروع بشود جنایت ها شروع بشود چکار داری آشفته بازار بشود، توجه ندارند، نه آن که سؤال می کند توجه دارد، یا خدای ناکرده عنود است نه آن که جواب سؤال فتوایش را می دهد توجه است یا جاهل است، نمی داند که بنده ی خدا که دارد چکار می کند./. پایان کلامش/

 

 

 

 محضر مبارک مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي ....

پس از تقديم سلام و تحيات وافره به عرض مبارک مي‌رساند که چون خطر صوفيه و اهل بدعت براي اسلام و تشيع و مکتب اهل‌بيت خطر بزرگ و غير قابل انکاري است و امروز جوان‌هاي خام و بي‌اطلاع از معارف روح‌بخش ائمه معصومين: را در معرض تهديد جدي قرار داده و در اکثر بلاد ايران به وسيله‌ي دست‌هاي مرموز و ايادي بيگانه مکتب فاسد آن‌ها را در رگ‌هاي ضعيف ايتام آل محمد[صلی الله علیه وآله] تزريق مي‌کنند تا ريشه‌هاي ايمان و ولايت را در جامعه‌ي زنده و پر تحرک پيروان اهل‌بيت عصمت و طهارت: را بخشکاندو از آن يک جامعه‌ي بي‌رمق و بي‌نفس و لاابالي و بي‌بندوبار و بي‌اعتقاد به معارف اصيل تشيع بسازند تا راه را براي چپاولگران و استکبار جهاني هموار کنند،

لذا از محضر مستطاب عالي که کفيل ايتام مظلوم آل محمد[صلی الله علیه وآله] هستيد و عده‌ي زيادي از شما، تقليد و پيروي مي‌کنند تقاضا مي‌شود پاسخ صريح و روشن خود را در مورد سؤالات زير مرقوم بفرماييد.

1ـ نظر مبارک در مورد فرقه‌ي صوفيه و عقايد آن‌ها چيست؟
2ـ رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آن‌ها و کمک مالي به آن‌ها چه حکمي دارد؟
3ـ اگر در مسئله غلات و مجسمه و مجبره و صوفيه که مرحوم سيد در عروه دارد (1) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد.
4ـ خريد و فروش و مطالعه‌ي کتب اهل تصوف چه حکمي دارد؟
5ـ اگر در کلام شيخ در مکاسب در مورد کتب ضلال (2) نظري داريد نفياً و اثباتاً مرقوم بفرماييد (ان المراد بالضلال ...)
ان‌شاءالله در ظلّ توجهات حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه سايه‌ي عزّ حضرتعالي بر سر مسلمين جهان مستدام، وجود پر برکت آن مرجع عاليقدر از جميع بليّات محفوظ و مقرون به صحت و عافيت باشد.

28 جمادي الثاني 1417
جمعي از طلاب مقيم حوزه علميه قم

* * * *

 

 

 

alt

امام خمینی (ره):

آن بیچارهای که خود را مرشد و هادی خلایق میداند و در مسند دستگیری و تصوف قرار گرفته، حالش پستتر و غمزهاش بیشتر است. اصطلاحات را به سرقت برده و سر و صورتی به متاع و بازار خود داده، برای رواج بازار خود، فهمیده یا نفهمیده، پارهای از اصطلاحات جاذب را به خورد عوام بیچاره داده و گمان کرده به لفظ (مجذوب علیشاه) یا (محبوب علیشاه) حال و جذبه و حبّ خدا دست میدهد. (3)

 

 

 

 

altرهبر معظم انقلاب  مدظلّه:

سـؤال: آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها، چه صورت دارد؟

 

جواب: جائز نیست و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمهعلیه السلام معتقدند، چه بهتر است که اسم جداگانه و آداب و رفتار جداگانهای را که لازم نیست بلکه مضرّ است، کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملّت بزرگ و مسلمان خود متسلّک باشند.

و هم چنین فتاوای: آیات عظام، خوئی، مرعشی نجفی، سیستانی، لطفالله صافی، دوزدوزانی، فاضل لنکرانی، بهجت، مکارم، شیخ علی صافی گلپایگانی، محمد صادق روحانی، شاهرودی، بهبهانی، محمدرضا گلپایگانی، میلانی، مشکینی، کابلی، علوی گرگانی، نوری همدانی، شیخ حرّ عاملی و... بر مخالفت با تصوف و خرقه و خانقاه موجود است. (4)

 

 

 

alt پاسخ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

 

به افتراءآتی که علیه علماء دین درست کرده اند توجه نکنید

بسمه تعالی ؛ سلام علیکم:

 

فرقه های صوفیّه منحرفند و بر باطل می باشند و علماء ما منزّه اند از اینکه این گروه مورد تأیید آنها باشند و هیچ کدام از بزرگان دین تمایل به این فرقه ضالّه و گمراه کننده نداشته اند به افتراءآتی که علیه علماء دین درست کرده اند توجّه نکنید و دائماًٌ در هر زمان فرق صوفیّه مورد تنفّر علماء دین و بزرگان بوده اند.

 

27/3/90

 

 

altپاسخ  آیت الله العظمی سید محمد باقر شیرازی:

 

تهمت صوفی گری به بزرگان دین و سکوت مسؤلین و قوه ی قضائیه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ((إنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلوماً جَهُولاً))5)

و قال تعالی: ((وَ اتَّقوا فِتْنَةً لا تُصيبَنَّ الذينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً))( 6)

و قال تعالی: ((فَبَشِّرْ عِبَادِ (7)  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبعُونَ أَحْسَنَهُ))(8)

و قال النبیصلی الله علیه و آله و سلم: ((إِذ ظَهَرَتِ البِدعَ فِی اُمَّتی فَلیُظهِرِ العَالِمُ علمَهُ فَمَن لَم یَفعَل فَعَلَیهِ لَعنَةُ الله))( 9)

و قال النبیصلی الله علیه و آله و سلم: ((مَن كَتَمَ عِلما نَافِعا ألُجمَهُ الله یَومَ القِیامَةِ بِلِجَام من َنارِ))( 10)

و قال امیرالمؤمنینعلیه السلام:((لَتَأمرن بِالمَعروفِ وَ لَتنهُن عَنِ المُنُكَرِ اَو لَیُستَعمَلَنَّ عَلَیكم شِرَاركُم فَبَدعُو خِیاركم فَلا یُستَجاب لَهم)) 11)

 

شکی نبوده و نیست آن که از نعمات بزرگ الهی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که به همّت و فداکاری ملّت رشید ایران و زعامت و رهبری علماء و بزرگان و حضرات آیات و در رأس آنان مرحوم امام آیت الله خمینی(ره) انجام گرفت البته تمام آنها در زیر سایه ی و برکات نبی اکرمصلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین خاصّه حضرت امیرالمؤمنین و حضرت امام حسینعلیه السلام و حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء با نظر و لطف حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها بوده و آنچه امید بلکه مسلم به نظر می رسید این که احکام اسلام و معارف دین لا سیّما مسائل و معارف اهل بیتعلیه السلام با حسن وجه، محقق و لباس عمل بپوشد و اگر چه در موارد بسیاری هم این نظر و امید محقق و لباس عمل پوشید، لکن در موارد بسیاری هم محقق نگردیده، بلکه بعکس هم گردیده، و مسائل مخالف با موازین دینی اگرچه متعدد است خاصه ربای در بانکها و مالیات بر ارث و امثال آن، لکن پاره ای از جهاتی از آنها هم بالاتر است افتراء و تهمت به بزرگان دین مانند سید ابن طاووس و شهید و شیخ بهایی و مرحوم مجلسی و بزرگان دیگر که آنان صوفی بودند واقعاً بسیار جای تأثر است که یک چنین  افتراءات و تهمت هایی به بزرگان دین زده شود و هیچ عکس العملی از آقایان مسؤلین و مراجع محترم و قوه ی قضائیه حاصل نشود با آنکه لزوم محاکمه آنان به مراتب از مفاسد اقتصادی اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.

 

لکن زمانی که در چند سال قبل رسماً در مجله ی رسمی ورزشی کشور افتراء و نسبت به علاقه ی حضرت امام حسین و حضرت سجادعلیه السلامبه شطرنج زده شد و هیچ محاکمه و عکس العملی از محاکم قضائی و بزرگان دین محقق نگردید، و بلکه بالاتر نسبت استاد دفّ نوازی به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها داده شد و هیچ اثر و محاکمه حاصل نگردید با آنکه در طول هزار ماهی که رسماً به حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام سبّ می کردند اما نسبت به حضرت فاطمه سلام الله علیها احدی جسارت نکرد. فقط متوکل ملعون که جسارتی نسبت به آن حضرت و حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام نمود که پسرش او را کشت با آنکه با بیان امام معصومعلیه السلام می دانست که به سبب آن، عمر او و سلطنت وی از بین می رود.

 

و حاصل آنکه همان قسم که نسبت و افتراء و تهمت استاد دفّ نوازی داشتن به حضرت فاطمه سلام الله علیها از جهاتی از آتش زدن  درب خانه ایشان بدتر است، همان طور نسبت صوفی گری به بزرگان دین مانند سید ابن طاووس و شهید و شیخ بهایی و امثال ایشان از جهاتی از دار زدن آیت الله شیخ فضل الله نوری بدتر است.

 

و خلاصه آنکه این طریق و این طور آزادی که این قسم تهمت و افتراء به بزرگان دین زده شود و هیچ محاکمه و واکنشی از احدی حاصل نشود، بسیار خطرناک است، و امید است که انشاء الله آقایان مسؤلین خاصه قوه قضائیه مقابله جدی و محاکمه شدیدی نسبت به آن بنمایند و مجلات رسمی کشور خاصه مجله نورالصادق اصفهان و امثال آن کاملاً آنها را رد نمایند.

 

                                                                     والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

8/3/1390 مطابق با 25 جمادی الثانیه 1432   

                                                                                              مشهد مقدّس ـ سید محمد باقر شیرازی

 

 

altپاسخ آیت الله العظمی دوزدوزانی:

 

مسلمانان به ویژه جوانان در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند

 

باسمه تعالی

در آغاز کلام باید دانست که هر مذهب انحرافی افراد مورد اعتمادی از جامعه را به خود نسبت می دهد و جزو معتقدین به مذهب خود می شمارد تا اعتماد مردم را جلب کند. در این راه گاه یک جمله از یک شخص پیدا می کنند و با تحریف آن و یا حذف اول و آخر جمله و ترفندهایی از این قبیل از آن بهره می جویند. مثلاً با دیدن کلمه ی «صوفیه» و امثال آن در کتب بزرگان که حکم ایشان را بیان کرده و یا پیرامون عقاید و ... ایشان بحث کرده باشد، می گویند: فلان آقا از ماست.

 

در برخی موارد هم مخصوصاً در سخنان و نوشته های دوران های اولیه اسلامی که هنوز حد و مرز صوفیه و اشخاص زاهد مشخص نشده بود، بحث پیرامون ایشان خلط می شده و شاهد گفتار ما این است که در برخی نوشته ها صوفی را به دو قسم تقسیم کرده اند: صوفی که شریعت را ترک می کند و صوفی که طبق شریعت عمل کند.

نا گفته پیداست کسی که به شریعت عمل کند و به تمام آن معتقد باشد، صوفی به معنای مصطلح فعلی آن نیست، بلکه شیعه ی خالص است. امروزه گروهی از صوفیان ادعا می کنند که ما از گروه دوم هستیم و به شریعت عمل می کنیم و تقلید می نماییم و طبق رساله عملیه ی مراجع عظام عمل می کنیم، در حالی که این چنین نیست و صراحتاً در کتاب های خود از عشریه سخن می گویند و به آن اعتقاد دارند و عملشان همان است در حالی که خمس نمی پردازند. البته در دوره هایی گفته شده که برخی همانند شیخ بهایی خرقه پوشیده اند که بر فرض صحت چنین نقل هایی، قابل توجیه است و می توان گفت ممکن است برای مصلحت یا ارشاد و یا از روی تقیه بوده و در هر حال نسبت تصوف در حق بزرگان مذهب همانند شیخ که در کتاب های خویش آشکارا مقال و گفتار آن ها را رد می کند، قابل قبول نیست. باید دانست از این گونه حرف ها در زمان گذشته گفته و نوشته اند و به افرادی تصوف را بسته و حرف هایی نسبت داده اند که نباید به حرف آنان اعتنا کرد.

 

این که در قرن های مقارن و یا نزدیک به ائمهعلیه السلام، شیعیان خانقاه داشته اند مسلماً از دروغ های شاخدار است و ناگفته پیداست در حالی که حضرات ائمهعلیه السلام از سفیان ثوری و یا حسن بصری به شدت انتقاد نموده و منصور حلاج را لعن کرده اند و در روایاتی از دخول به حلقه صوفیه نهی فرموده اند، ممکن نیست شیعیان خانقاه داشته باشند و جالب این جاست که بر اساس اعتراف خود صوفیه تاریخ تأسیس نخستین خانقاه حداکثر به قرن پنجم می رسد و در هیچ منبعی نیامده که پیش از آن خانقاهی وجود داشته باشد تا چه رسد به این که شیعیان برای خود خانقاه بسازند!!!

با مطالعه ی در تاریخ اسلام می بینیم که تا این اواخر تقریباً نزدیک به دوره صفویه، صوفی شیعه نداشته ایم و بزرگان و مرشدهای ایشان به این مطلب اقرار و تصریح کرده اند.

این که ادعا کرده اند ابن بطوطه در سفرنامه ی خویش گفته در مقابل حرم حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام در نجف اشرف تعدادی خانقاه بوده معلوم است دروغ است چون با مراجعه به آن کتاب خواهید دید اولاً ذکری از شهر نجف در آن نیامده و در ثانی در فصلی که از شهر کوفه سخن می گوید هیچ سخنی از وجود خانقاه به میان نیاورده است، همچنین این که به شهید رضوان الله علیه نسبت می دهند که در کتاب منیه تشویق به استفاده از تفسیر عبدالرزاق نموده با رجوع به این کتاب می بینیم که ایشان می فرماید هر مفسری بر اساس علمی که بر آن تسلط دارد به تفسیر قرآن کریم پرداخته و سپس به معرفی انواع این تفاسیر می پردازد و از چهار گونه تفسیر نام می برد، اول: تفاسیر لغوی است که عربیت بر آن ها غلبه دارد، دوم: تفاسیر حکمی و برهانی کلامی، سوم: تفاسیر داستانی و بر مبنای قصص و چهارم: تفاسیر عرفانی که هدفشان تأویل حقایق است. جالب است که ایشان برای این چهار گونه تفسیر مثال هایی می آورد یعنی تفسیر کشاف، زمخشری، مفاتیح الغیب رازی تفسیر ثعلبی در این جاست که برای گونه ی آخر از تفاسیر، تفسیر عبدالرزاق کاشانی را مثال زده، بر این اساس هر منصفی می بیند که هرگز شهید تشویق به مراجعه به هیچ یک از این کتاب ها نکرده و این نسبت هم دروغ محض است.

 

در خاتمه از علماء اعلام و دانشمندان کرام انتظار داریم که مسلمانان به ویژه جوانان را آگاهی دهند تا در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.  

                                                                                                                                                           2/3/90

 

یدالله دوزدوزانی

 

 

alt

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

سخنان بالا باطل و بی اساس است و ما نظرات خود را درباره ی صوفیه در کتاب جلوه ی حق به طور مشروح و مستدل بیان کرده ایم.

 

                                         همیشه موفق باشید

                                            7  /3/90

 

altپاسخ آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی مجلسی:

این حقیر چندان وقوف بر مدارک سخنان فوق ندارم ولی حال بعضی مانند میرلوحی سبزواری با معاصر خود علّامه مجلسی(ره) معلوم است با آنکه ایشان در بحارالانوار روایاتی در مذمّت از تصوّف و تفلسف نقل کرده و هم خود دفاع از نسبت تصوف به پدر بزرگوارش نموده است گویا این نسبت های ناروا به بزرگان شرع انور از آن جهت نشأت گرفته که آنها گذشته از تحمل مشاق در تحصیل علوم و معارف حقه الهیه بریاضات مشروعه و مأثوره روی آورده و در نتیجه به مقامات عالیه علم و عمل واصل گشته اند آنگاه توهم آن رفته که آنها صوفی مسلک بوده اند چه آنکه آنها شِبهی مانند زهد و انعزال از دنیا به اهل تصوف داشته با این که آنها از ریاضات باطله و خرقه پوشی و اعمال غیر معقول و غیر مشروع روی گردانده و بریاضات مأثوره و مشروعه از قبیل اعمال صالحه و مکارم اخلاق و کفّ نفس از اهویه و اذکار مأثوره و ریاضیات مشروعه عملیه گراییده اند.

خاطر شریف را معطوف می دارد به سخنان مرحوم جدّ اعلی (اعلی الله مقامه) در روضة المتقین باب النواردر ج 13 ص 127 و ص128.

 توفیقات و تأییدات شما را از حضرت منان مسئلت دارم

 والسلام علیکم و رحمة الله ؛ محمد تقی مجلسی

 

 

altپاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی:

بسمه تعالی؛ این گونه سخنان برای همراه کردن مردم با صوفیه و انحراف آنان است و علمای گذشته و حال هیچ نسبتی با صوفیه نداشتند و این معضل از زمان اهل بیتعلیه السلام در اسلام وجود داشته است و مورد نکوهش حضرات اهل بیتعلیه السلام واقع شده است. البته از آنجایی که بسیاری از علما از مظاهر دنیا دوری داشتند و دل به دنیا نیستند و به سادگی زندگی می کردند برخی از صوفیه تصور می کردند که اینها ازخودشان هستند که این خیال باطل است و علما با صوفیه میانه خوبی نداشتند و افکار آنها در جایی که مخالفت شیوه اهل بیتعلیه السلام بود مورد نکوهش علما واقع می شد.

 

 

سؤال از مراجع تقلید راجع به صوفیه

 

altسوال: رفتن به خانقاه دراویش، جهت استماع مرثیه و سوگواری ائمهعلیه السلام  و اقامه ی فاتحه ی مردانه و زنانه با وجود مساجد و شرکت نمودن در اجتماع آنان به عنوان اعیاد و غیره و منبر رفتن در آنجا، جهت ختم فواتح و کمک به ساختمان خانقاه، جایز است یا نه؟.

 

پاسخ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

امور مذکوره، ترویج باطل است و جایز نیست. اعاذنا الله من فتن آخر الزمان.

 

 

سؤال: در برخی از جلسات و هیئات عزاداری برخی افراد از فرقه های انحرافی علی اللهی و حسین اللهی و صوفیه نفوذ کرده و به طور ضمنی از صوفیه و آراء و آداب آنان ترویج می نمایند و گاهی در ضمن عزاداری یا مداحی با حالت خاصی که از آداب صوفیان است سر و گردن را به حرکت در می آورند و ندای (هو) می کشند.

لطفاً وظیفه مؤمنین و حکم شرکت در جلسات مذکور را بیان فرمایید.

 

 

پاسخ آیت الله العظمی حاج سید صادق روحانی:

 

altامام صادق(علیه السلام) : صوفیه از دشمنان ما می باشند.

بسمه جلت اسمائه

 

غلاة چند طایفه می باشند عده ای معتقدند که حضرت امیرالمومنین یا یکی از ائمهعلیه السلام خدا و رب جلیل و اینکه آن حضرت خدای مجسم می باشند و این دسته شکی نیست در کفرشان و نجاستشان.

عده ای دیگر، نسبت الوهیت به آنها نمی دهند ولی معتقدند که امور راجعه به تشریع و تکوین همه به دست امیرالمومنین یا یکی از ائمهعلیه السلام می باشد.ـ و معتقدند اَو ممیت و محی و خالق و رازق است.ـ و انبیاء گذشته را سرّاً  و پیغمبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم را جهراً تایید می نماید.ـ این هم مطلبی است خلاف ضروری چون امور تکوینی و تشریعی همه به دست خدای تعالی است.

و اما صوفیه: مشایخ آنها معتقدند که دانش خود را مستقیما از خدا دریافت می کنند و محی الدین عربی راجع به بایزید بسطامی در مقدمه فتوحات مکیه صفحه 31 چاپ دارالصادر بیروت و نیز مشایخ آنان مدعیند وحی از جانب خدا مستقیما به آنان می شود. همان گونه که مولوی درباره بایزید می گوید که خداوند به او وحی نمود که تو قطب العارفین هستی و محی الدین درباره بایزید معجزه قائل است و غیر از اینها از کلمات کفرآمیز و لذا در روایت صحیحه از امام صادقعلیه السلام نقل شده صوفیه از دشمنان ما می باشند و کسی که میل به آنها کند از آنها است و با آنها محشور می شود. و کسی که آنها را رد کند مانند کسی است که جهاد با کفار نموده بین یدی رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم

 

8 شهر رمضان 1431

                                                                                         الروحانی

 

پاسخ آیت الله العظمی دوزدوزانی :

alt

بسمه تعالی؛

حاضر شدن در همچو مجالسی جایز نیست و باید جلوی اینها گرفته شود.

 

2/6/89

 

 

پاسخ آیت الله العظمی سید کاظم حسینی حائری:

بسمه تعالی؛ فرقه صوفیه از فرق ضاله می باشد و همکاری با آنان جایز نیست.

12 رمضان 1431

 

 

altپاسخ آیت الله العظمی سیستانی:

 

بر همگان است که در احوالات پیشینیان تأمل نمایند تا به دام این گونه افراد جاهل و نادان نیفتند

 

 بدون شک بر مؤمنین واجب است که به امر تزکیه و تهذیب نفس از رذایل اخلاقی و صفات مذموم و تحلیه آن به مکارم اخلاق و صفات حمیده برای اطاعت خداوند تبارک و تعالی و دوری از معصیت اقدام نماید و تنها راه آن دستوراتی است که در قرآن کریم و سنت شریفه آمده است از جمله:

 

یاد مرگ و فنای دنیا و مراحل آخرت مانند برزخ و خروج از قبر و حشر و حساب و کتاب و عرضه شدن اعمال انسان بر خداوند تبارک و تعالی و همچنین تفکر به زیباییهای بهشت و نعمتهای آن و عذابهای جهنم و آثار و اعمال انسان در آخرت است.

 

این امور انسان را در راه تقوای الهی و اطاعت خداوند تبارک و تعالی و دوری از گناهان و غضب الهی مساعدت می نماید همانطور که انبیا و اوصیای الهی علیه السلام به این مسائل تذکر داده و علمای ربانی نسل اندر نسل به این امور عمل نموده اند واین راه واضح و روشنی است که هیچ نقطه پنهانی در آن نیست.

 

مقدار و اندازه تدین و تقرب فرد به خداوند تبارک و تعالی از هماهنگی و تطابق اعمال و رفتار او با این دستورات سنجیده می شود.

معیار شناخت افراد حق و حقیقت است و هرکس معیار شناخت حق و حقیقت را افراد بداند دچار فتنه گشته و از راه راست منحرف خواهد شد.

 

حضرت امیرالمومنین علیه السلام مومنان را از گرفتاری در دام جاهلان و نادانان و پیروان هوای نفس که خویش را از علما می پندارند و گروهی از افراد را دور خود جمع می نمایند بر حذر داشته و می فرمایند:

همانا آغاز پديد آمدن فتنه ها، پيروى خواهش هاى نفسانى است و نوآورى در حكمهاى آسمانى. نوآوريهايى كه كتاب خدا آن را نمىپذيرد و گروهى از گروه ديگر يارى خواهد تا برخلاف دين خدا، اجراى آن را به عهده گيرد. پس اگر باطل با حق درنياميزد، حقيقت جو آن را شناسد و داند، و اگر حق به باطل پوشيده نگردد، دشمنان را مجال طعنه زدن نماند. ليكن اندكى از اين و آن گيرند، تابه هم درآميزد و شيطان فرصت يابد و حيلت برانگيزد تا بر دوستان خود چيره شود و از راهشان به دربرد. اما آن را كه لطف حق دريافته باشد، نجات يابد و راه حق را به سر برد.

از نشانهای اهل ادعاهای باطل مبالغه آنان در تزکیه نفس بر خلاف دستورات الهی و تشویق دیگران برای غلو در آنان و ادعای عدم احتیاج به راهای متداول فقها در استنباط احکام شرعی و ادعای احاطه به احکام و ملاکات آنها از طریق امور باطنی و تصدی آفتا به دون حصول اهلیت لازم و سواستفاده از مبتدئین در تحصیل علوم دینی است.

آنان هرکس را که بر طریقت خودشان باشد تعظیم نموده ولی نهایت تهمت و افترا و بدگویی را در مورد افراد جدا شده از جمع خویش ابراز می دارند.

اعتماد برخوابها و ادعای مکاشفات و مشاهدات در حالات معنوی خاص و پوشیدن لباسهای غیر متعارف از دیگر نشانه های آنان است. این افراد با تمسک به بعضی روایات اقدام به چنین اعمالی می کنند در حالی که از ملاحظه جوانب ثانوی مورد عنایت فقها در مانند این امور غفلت دارند.

 

از دیگر علامات اینان بدعت در دین و توصیه به انجام ریاضات خاصی است که هیچ مدرک معتبری از اقوال و افعال انبیا و اولیا ندارد. این افراد در ادعاهای خویش به اموری استناد می کنند که در هیچ یک از منابع معتبره وجود ندارد و قاعده تسامح در ادله سنن را دست مایه خویش قرار می دهند.

 

تأثیر پذیری آنان از ادیان و ملل دیگر و تساهل در احکام موسیقی و غنا و اختلاط زن و مرد و اعتماد بر منابع مالی نامعلوم و ارتباطات پنهانی مشکوک آنان با دیگران نیز از دیگر نشانه های این افراد است و فی الجمله احوال این افراد بر مؤمنین هوشیار مخفی نیست. توصیه ما به عامه مومنین (وفقهم الله تعالی لمراضیه) عدم تأثیر پذیری زود هنگام از این گونه ادعاها است.

 

به درستی که هرکس امام هادی خویش را تبعیت کند به سوی بهشت برین رهنمون گشته و هرکس از گمراهان تبعیت کند به سوی عذاب جهنم خواهد رفت. پس بر همگان است که در احوالات پیشینیان که افراد زیادی از آنان به علت پیروی از افراد مذکور به انحراف کشیده شدند تأمل نمایند تا به دام این گونه افراد جاهل و نادان نیفتند.

 

از خداوند تبارک و تعالی خواستارم که همگان را از تبعیت اهل بدعت و هواهای نفسانی حفظ نماید و آنان را به عمل به احکام شرع حنیف از راه تبعیت سیره علمای ربانی موفق گرداند. انه ولی التوفیق.

 

 

والسلام علیکم وعلی جمیع اخواننا المومنین ورحمت الله وبرکاته

علی الحسینی السیستانی[12]

 

 

حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ جواد تبريزي

بسمه تعالي
ج 1و2: صوفيه از فرق باطله است و ترويج آن‌ها جايز نيست. و الله العالم
ج 3: نظر ما با نظر صاحب عروه در اين مسئله موافق است با مختصر تفاوتي که چندان دخل در مطلب ندارد. و الله العالم
ج 4: حکم سائر کتب ضلال را دارد، خريد و فروش آن ها جايز نيست و مطالعه آن‌ها براي کساني که قادر بر تمييز حق از باطل و ردّ مطالب باطله آن‌ها نيستند جايز نيست. و الله العالم
ج 5: نظر ما با نظر مرحوم شيخ در اين مسئله موافق است. و الله العالم

 

 

حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ محمد فاضل لنکراني

بسمه تعالي

ج 1: اين مکتب انحراف از راه حق و ائمه[علیهم السلام] مي‌باشد.
ج 2: معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براي اين باشد که گمان کنند آن‌جا خصوصيت و شرافتي بر ساير امکنه دارد صحيح نيست.

بلکه اگر به عنوان و اعتقاد اين بروند که آنجا شرعاً پايگاه ذکر و مدح و منقبت است، حرام مي‌باشد.

و ذکرهايي که در آن‌جا به هر اسم و عقيده خوانده شود، اگر مدرک معتبر نداشته باشد و به قصد ورود بخوانند جايز نيست.

و چه بسا رفتن به خانقاه ترويج باطل باشد.

مضافاً بر اين که يکي از راه‌هاي پراکندگي و اختلاف افکني بين مسلمانان همين تشکيلات بي‌اساس است که به نام‌هاي مختلف به وجود آورده‌اند.

لذا بر عموم مسلمانان است براي امور عبادي مذهبي اعياد مواليد ائمه[علیهم السلام] در مساجد اجتماع کنند که «انما يعمر مساجد الله من آمن بالله ...»

ج 3: اگر اين‌ها الوهيت و وحدانيت خداي سبحان را و يا نبوت نبي اکرم[صلی الله علیه وآله] را انکار کنند يا يکي از ضروريات دين را انکار کنند که مستلزم انکار نبوت باشد، نجس مي‌باشند.
ج 4: سعي کنيد با مطالعه کتب مفيد از وقت خود استفاده کنيد.
ج 5: اگر کتابي موجب گمراهي اکثر مطالعه کنندگان شود از کتب ضاله محسوب مي‌شود و خواندن آن حرام است.


حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ ناصر مکارم شيرازي

بسمه تعالي

عموم فرق صوفيه داراي انحرافاتي هستند، هر چند درجات انحراف آن‌ها متفاوت است بنابراين شرکت در جلسات آن‌ها جايز نيست مگر به قصد ارشاد و امر به معروف و نهي از منکر از سوي کساني که توانايي بر اين کار دارند باشد.

کمک مالي به آن‌ها و خريد و فروش کتاب‌هايشان نيز همين حکم را دارد، فتواي ما را درباره‌ي آن چه مرحوم محقق يزدي در عروه آورده، در تعليقات ما ملاحظه کنيد، توضيحات بيشتر را در کتاب جلوه‌ي حق مطالعه نماييد.

 


حضرت آيت الله العظمي حاج سيد محمد وحيدي

بسمه تعالي

1ـ درباره عقايد آن‌ها به کتاب آقا محمدعلي کرمانشاهي نجل مرحوم وحيد بهبهاني مراجعه نماييد.
شرکت در جلسات آن‌ها و کمک مالي به آن‌ها جايز نيست.
3ـ نظر ما در اين مسئله با مرحوم سيد موافق است.
4ـ جايز نيست مگر به قصد اطلاع و ردّ بر آن‌ها.
5ـ کتاب‌هايي که مشتمل بر ضلال به هر يک از سه احتمالي که مرحوم شيخ داده است باشد خريد و فروش آن‌ها اشکال دارد. و الله العالم




حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ حسين نوري همداني

بسمه تعالي
1ـ صوفيه و عقايد آن ها باطل است و حوزه علميه قم آمادگي دارد با آن‌ها مانند فرق ديگر بحث کند. و موارد انحراف آن‌ها را روشن نمايد.
2ـ رفتن به خانقاه و شرکت در مجالس آن‌ها و کمک مالي به آن‌ها و هر نوع تقويت جايز نيست.
3ـ اما فرقه غلات اگر غلوشان موجب انکار الوهيت يا توحيد يا معاد يا رسالت باشد نجس مي‌باشند. و اما مجسمه و مجبره و صوفيه در صورتي که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود باشند نجس مي‌باشند. ولي اگر مانند بسياري از عوام آن‌ها که متوجه و ملتزم به لوازم مذهب خود نمي‌باشند محکوم به طهارت هستند.
4ـ خريد و فروش و مطالعه کتب آن‌ها حرام است ولي اگر افرادي که از جهت اطلاعات و معلومات کافي صلاحيت آن را دارند که اين نوع کتب را مطالعه کنند و پاسخ بدهند، براي آن‌ها جايز بلکه گاهي واجب است.
5ـ هر چيزي که وسيله‌ي اضلال مسلمانان باشد مطالعه کردن و ساختن و خريد و فروش آن حرام است ولي اگر افرادي به اين قصد بخرند و بخوانند که پاسخگوي باطل باشند و صلاحيت آن را نيز داشته باشند جايز بلکه گاهي واجب است.

 

 حضرت آيت الله العظمي حاج سيد موسي شبيري زنجاني

بسمه تعالي
انحراف از طريقه فقهاء بزرگ اماميه انحراف از جاده مستقيم و القاء در تهلکه است و بايد از آن اجتناب شود.

 

  

 

حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ محمدتقي بهجت

بسمه تعالي

در زمان فعلي که پيروان ولايت و فرقه‌ي حقه‌ي شيعه در اقليت و محصور کفار و ايادي آن‌ها هستند، هرگونه دسته‌بندي و تفرقه ميان شيعيان کمک به کفار است و جايز نيست.

و هرگونه دامن زدن و تفرقه افکني هم همان حکم را دارد و سبب ضعف بيشتر در برابر کفار خواهد بود. و هر چه که شيعه را از قرآن و سنت و اهل بيت عصمت و طهارت و انجام وظايف شرعيه باز مي‌دارد و جدا مي‌کند، تبليغ و ترويج و اشاعه آن جايز نيست ولي بايد هر فردي در تشخصي حق و باطل اعتقاداً و عملاً به تشخيص و تحقيق و نظر خود عمل نمايد و مطالعه کتب مختلفه براي کساني که اهل استدلال نباشند و تمييز حق از باطل نمي‌دهند خلاف احتياط است. و الله العالم

 

 

 

 

 

دیگر مقالات

 

 

alt

 

ماهیت تصوف

 

پیرامون توحید و وحدت عددی - آیت الله صافی گلپایگانی

 

آیا اخبار مذمت صوفیه، اختصاص دارد به صوفیه اهل‌سنت؟

 

 

صوفیه / آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

 

 

 

alt

 

تصوف چیست ؟ صوفی کیست؟ آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

 

چگونه درس خواندن عیب بود؟ / آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

آیت الله مکارم شیرازی : وحدت وجودیان عقلانیت راقبول ندارند!

 

آیت الله مکارم شیرازی : پذیرش مبنای وحدت وجودمساوی انکارشریعت واصول دین

 

ديدگاه بعضي از مراجع تقليد در مورد تصوف

 

 

alt

نظر رهبر معظم انقلاب در مورد عقاید انحرافی صمدی آملی

 

فرقه ی شمریه (اندکی از کفریات صمدی آملی)

 

اوج فلسفه و عرفان در برخی مطالب و مبانی آقایان صمدی آملی و حسن زاده

 

صمدی آملی: ما باید از شمر تشکر کنیم که امام حسین علیه السلام را کشت؟!

 

یزید و قاتلان امام حسین علیه السلام هم بهشت می روند!! و پاسخ مراجع

 

 

وباید در نظر داشت که امام صادق علیه السلام فرموده اند:

 

وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ  علیهما السلام :[عُلَمَاءُ] شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي الثَّغْرِ- الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ، يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا، وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ النَّوَاصِبُ.

أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ، لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا، وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ‏

 التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: 344 - البحار: 2-ح 8 و عن الإحتجاج 
 

 

مولانا جعفربن محمد علیهماالسلام:

علماي‌ شيعه‌ در مرزهايي‌ كه‌ شيطان‌ و ايادي‌ او در پشت‌ آنها كمين‌ كرده‌اند پاسداري‌ داده‌ و آنها را از اينكه‌ بر شيعيان‌ ناتوان‌ هجوم‌ برند باز مي‌دارند و اجازه‌ نمي‌دهند كه‌ شيطان‌ و پيروان‌ او و دشمنان‌ اهل‌ بيت‌ بر ضعفاي‌ شيعه‌ تسلط‌ يابند پس‌ هر كس‌ از شيعيان‌ ما كه‌ براي‌ اين‌ موضوع‌ انتصاب‌ شود، از كساني‌ كه‌ با روم‌ و ترك‌ و خزر در جهادند هزار هزار مرتبه‌ برتر است‌؛ زيرا او از اديان‌ شيعيان‌ و دوستداران‌ ما دفاع‌ مي‌كنند و آن‌ از بدنهاي‌ آنها.

 

.

 

فلذا باید  اینگونه جسارت شود تا بدانیم دشمن کیست ...

 

 

فایل صوتی آقای صمدی آملی در جسارت به فقهای عظام

 

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:
(1)مرحوم سيد در بحث نجاسات (در مسئله 199) مي فرمايد: شکي در اين نيست که غلات و خوارج و نواصب نجس هستند (غلات کساني هستند که يکي از ائمه يا اقطاب و پيران خود را خدا مي دانند يا مي گويند خدا در او حلول کرده است) و اما مجسمه (کساني که خدا را جسم مي دانند) و مجبره (يعني کساني که جبري مسلک هستند و انسان را در انجام اعمال و افعال بي اختيار مي دانند) و کساني که عقيده به وحدت وجود دارند از صوفيه اگر ملتزم به لوازم مذهبشان باشند نجس مي باشند مانند حسن بصري و شبستري و مولوي و محي الدين و...
(2)مرحوم شيخ انصاري در مکاسب محرمه آن‌جا که بحث کتب ضلال را مطرح مي‌کند وقتي مراد از کتب ضلال را بيان مي‌کند و فتوا به حرمت حفظ و نگهداري آن مي‌دهد، کتب ضلال را مثال مي‌زند به کتب عرفا و فلاسفه که ظواهر باطلي دارد اما مدعي‌اند که مراد مطالب حقي است غير از ظاهر آن مي‌فرمايد اين گونه کتاب‌ها نيز کتب ضلال است و حفظ و نگهداري و خريد و فروش آن حرام است.

 

3- کتاب چهل حدیث، حدیث چهارم، تالیف امام خمینی (ره)

 

4- مدرک تمامی فتاوای مذکور در کتاب تحقیقی در تصوف و عرفان تألیف آقای خیرالله مردانی از ص 227 تا ص 324 و هم چنین در کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید تألیف سید محسن محمودی می باشد.

 

5- احزاب:72

 

6- انفال:25

 

7- زمر:17

 

8- زمر:18

 

9- کافی 1/54

 

10 -عوالی الالی 4/71

 

11- کافی 5/56

 

[12] . هفته نامه افق حوزه، 31/1/1390، ص9.

 

 

 

نظرات  

 
0 #1 ثقلین ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
برادر گرامی سلام علیکم

http://borhannews.com/fa/

ما را از نظریات خود محروم نفرمایید.
التماس دعا
نقل قول
 
 
-2 #2 شادروان ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
خاک تو سر سمدی بکند عجب.....
به عمد صمدی را با سین نوشتم تا معنای حقیقی اش فهمیده شود....فافهم!!!
نقل قول
 
 
-2 #3 شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۴
عجب چهرپایی تشریف دارند آدم تو لباس روحانیت اینقدر .... میشه...
نقل قول
 
 
+2 #4 کامران ۰۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۷
ای کاش این خانم صمدی آملی فرمایش نورانی حضرت هادی علیه السلام را درباره لعن بر تمام فرق صوفیه از نظر ... می گذراند، یکی نیست بگوید توی ... که اینقدر از فتنه گری می ترسی با این کارت داری بیشتر سبب فتنه می شوی، این همه جوان بی عقل جاهل دور توی نفهم را گرفته اند، آیا با این حرفهای بی جایت بیشتر دچار تشتت و فتنه و گمراهی و تباهی وانحراف از صادق آل محمد نمی شوند ؟؟ که اینچنین علنی به جان دین افتاده ای و در لباس دوست دشنه به پهلوی صادق آل محمد می زنی؟؟؟ با آن بیان شیرین و لهجه عارفانه که به خودت گرفته ای با آن تن صدای پایین و نگاه های معنی دارت،اما همه اش تو خالی و پوچ، این است غربت امام هادی ، این است غربت امام زمان، این است غربت امیرالمومنین ، توی گور به گور شده مگر نمی دانی که هر کس از طریق معصوم خارج شود محکوم است، حالا می خواهد ذکر بگوید، می خواهد نماز شب بخواند، می خواهد کاری هم به نظام نداشته باشد، اصل وجودش انحراف است، تو از تخطئه کردن چنین آدمی می گویی نعوذ بالله آن وقت مراجع معظم را تخطئه می کنی؟با این الفاظ توهین آمیز ؟ یا صاحب الزمان به دادمان برس
نقل قول
 
 
+2 #5 wamadi ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
سمدی عجب حما...است
نقل قول
 
 
+2 #6 جواد ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۰
اسماالله من دراوردیش بس نبود (طیهور وطیهار وماهور نمیدونم چی چی هور)هالا داره با مراجع مقدس شیعه به والله ما ملتی نیستیم که اجازه اهانت به مراجع بدیم ...گوشی دستتون باشه...
نقل قول
 
 
-1 #7 سيد جواد ذاكر ۰۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۶
لعنت خدا به آخوند نماها و شيعه نماهاي صوفي مسلك چون سيد ... آملي و ...زاده آملي و ....لي و كساني كه قائل به عصمت ابن عربي و مولوي هستند
نقل قول
 
 
+1 #8 امیر ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳
اگه انصاف دارید نظر من رو بذارید
کجا آقای صمدی همه رو تایید کرد؟؟
کجا گفت برید خانقاه؟؟؟
کجا تفکرات باطله صوفیه رو تایید کرد؟؟؟؟
فقط گفته که*** بعضی*** بهشون میگن صوفی ولی هیچ مشکلی ندارن حالا چون بهشون میگن صوفی باید اونها رو طرد کرد و کافر دانست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لعنت خدا بر ظالمین
نقل قول
 
 
+1 #9 سید حسن ۱۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۶
به عقیده بنده، حرف آقای صمدی منطقی است.
کسی که مقید به شرع و آداب شرع است و گناه نمی کنه و واجبات و مستحبات رو انجام میده چه مشکلی داره؟
فرقه های انحرافی صوفیه مشخص هستند؟
همه رو نباید رد کرد.
ضمن اینکه عرفان طریق حق است. بیانیه رهبری به کنگره آیت الله سید علی قاضی رو مطالعه کنید.
نقل قول
 
 
0 #10 معرفت شناس ۱۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
نقل قول سید حسن:
به عقیده بنده، حرف آقای صمدی منطقی است.
کسی که مقید به شرع و آداب شرع است و گناه نمی کنه و واجبات و مستحبات رو انجام میده چه مشکلی داره؟
فرقه های انحرافی صوفیه مشخص هستند؟
همه رو نباید رد کرد.
ضمن اینکه عرفان طریق حق است. بیانیه رهبری به کنگره آیت الله سید علی قاضی رو مطالعه کنید.

سید جون

ببخشید کلام امام هادی علیه السلام و معصومین که فرمودند همه صوفیه کافرند را بپذیرم با صمدی ویا یه صوفی مثل قاضی رو؟
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید